De dienst besprekingen rond de invoering van het laat avond vervoer worden stilaan afgerond. Diensten werden ondertussen besproken, aangepast en goedgekeurd.
Bedoeling is dat er vanaf 8 december laat avond vervoer georganiseerd wordt in de Gentse binnenstad. In plaats van openbaar vervoer te voorzien tot middernacht, zal men vanaf december verder doorrijden tot twee uur in de nacht.
Het gaat vooral om de lijnen binnen de stadszone.
Concreet betekent dit dat er in de stelplaatsen Gentbrugge en Destelbergen een aantal nachtdiensten gecreëerd werden die duren tot ongeveer twee uur in de nacht. Naast het opmaken van dergelijke diensten was het voor de meeste chauffeurs nog van groter belang in welke dienst rollen deze diensten zouden terechtkomen.
Deze discussies verliepen niet van een leien dakje. Al snel bleek dat er tussen de vakorganisaties verschillende visies bestonden rond de opbouw en invulling van dit ‘nacht vervoer’.
In de stelplaats Gentbrugge, waar de inpakt van dit nacht vervoer het grootst is, werd er uiteindelijk besloten om de late nachtdiensten op te nemen in twee nacht rollen. Deze rollen nemen alle late nachtdiensten voor hun rekening. Voor de ACLVB was het hierbij van groot belang dat de inname van deze nacht rollen op vrijwillige basis kon gebeuren, gezien de toch wel grote gevolgen naar het sociale leven toe. Jammer genoeg moesten we vaststellen dat onze ‘socialistische’ collega’s er een andere mening op nahielden, en dat zij via hun meerderheid in de ondernemingsraad hun wens konden doordrukken om deze rollen verplicht te laten invullen.
Als je weet dat er een voorstel op tafel lag waarbij iedereen vrijwillig kon bepalen of men al dan niet zou instappen in één van de nacht rollen, zonder dat dit negatieve gevolgen had naar de latere inname van een volwaardige effectieve rol, kunnen we totaal geen begrip opbrengen voor deze eenzijdige beslissing!!!
Wat de stelplaats Destelbergen betreft zijn er concreet een drietal diensten betrokken bij het nacht vervoer. Via de barema commissie werd een voorstel uitgewerkt waarbij deze nachtdiensten op een speciale dienst rol zullen terechtkomen. Iedereen heeft dan de vrije keuze om al dan niet voor dit laat avond vervoer te kiezen.
Als ACLVB durven we vooraf wel enkele bedenkingen plaatsen bij de haalbaarheid van dit laat avond vervoer. Vanzelfsprekend hopen wij dat dit vervoer het nodige succes mag kennen. We wachten alvast de eerste evaluaties af!
Kindjes ziek? De Lijn voorziet voldoende oppas.
Vorige week werden we even opgeschikt door enkele veelzeggende hoofd titels in de Vlaamse kranten… De Lijn voorziet 10 dagen oppas voor zieke kindjes!!! Nieuwe werknemers zullen gezinsvriendelijkere dienst roosters krijgen.
Het initiatief rond de oppas van zieke kindjes kunnen we nog enigszins waarderen. Het is inderdaad niet altijd makkelijk om de nodige oppas te voorzien wanneer men in flexibele uur regelingen tewerkgesteld is zoals de onze.
Vanzelfsprekend zullen deze 10 dagen per jaar voor veel alleenstaande ouders nog ruim onvoldoende zijn. Toch aanzien we dit initiatief als een stap in de goede richting, en willen we dit project alle kansen geven. Vanzelfsprekend zullen we wel de financiering van dit project van nabij volgen.
Wat ons echter vooral stoorde in het artikel was de melding dat men in de toekomst voor nieuwe werknemers gezinsvriendelijkere uurroosters gaat voorzien. Voor ons lijkt dit echt op een media stunt, en zien we in de praktijk echter het tegenovergestelde. Hoe kan je in de media aankondigen dat je gezinsvriendelijkere uurroosters wenst te voorzien, als je twee weken laten een project van nacht vervoer wenst op te starten? Totaal hypocriet, of een zoveelste hoofdstuk in de goed-nieuws-show?
De laatste jaren kennen we vooral een stijging van onderbroken diensten, dag diensten in de weekends en een niet geringe stijging van late diensten. De dagelijkse chauffeurs zien dus eigenlijk bitter weinig van dit gezinsvriendelijker regime… Benieuwd hoe onze directie dit verder aanpakt!!!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten