vrijdag 30 maart 2007

De bus en tram, de klok rond.

Begin vorige week werd via de media een project gelanceerd rond de invoering van laatavond vervoer in de stad Gent. Naast de mededeling dat hiervoor vanuit de Vlaamse Overheid het nodige geld werd voor vrijgemaakt bleef deze informatie beperkt tot de voorziene uurregelingen. In de week bussen tot half twee, en het weekend de ganse nacht door.

Vanzelfsprekend werden we daags nadien overstelpt met vragen rond dit ‘nachtvervoer’, en was het personeel op zoek naar een aantal concrete antwoorden. Welke lijnen? Welke frequentie? Hoeveel voertuigen? Welke instralen?

Op de Ondernemingsraad van maart kregen we bijkomende informatie over dit project:
In een korte notendop komt het hierop neer:
>Dagelijks zullen de tram- en buslijnen twee uur langer rijden. Momenteel komen de laatste bussen binnen voor 24h. Dit zal met twee uur verschoven worden. Bijvoorbeeld het laatste vertrek aan de Korenmarkt (nu om 23h10) zal vanaf dan liggen op 01h10.
>Dit voor de lijnen 1/ 21-22 / 3 / 4 / 5 / 70-72 / 76-78 / 9 / 17-18 / 38-39 / 34-36 /

Voor de meeste lijnen spreken we over het ganse traject, behalve voor de lijnen:
Lijn 5: UZ – Van Beverenplein
Lijn 70-72: deel tussen Wittewalle en Heerweg Zuid
Lijn 76-78: deel tussen P+R Oostakker en De Pinte Groenplein
Lijn38: Blaarmeersen – Achterdries
Lijn 34-36: tussen De Pinte Station en Destelbergen Vissershoek.



Op vrijdag- en zaterdagnacht zal dit vervoer aangevuld worden met de bestaande nachtbussen. Dit vervoer wordt nu al uitgevoerd door een exploitant, en dit zal zo blijven. Enkel de vertrekuren aan de Korenmarkt zullen verschoven worden, zodat er bussen vertrekken om 1h45, 2h30, 3h15, 4h00 en 4h40
In de praktijk geeft dit dat er bijna de ganse nacht door bussen voorzien zijn. De reiswegen van deze nachtbussen blijven in grote lijnen dezelfde als nu.


Omdat ook de directie weet dat er onder het personeel vooral uitgekeken wordt naar welke diensten of dienstrollen deze bijkomende ritten zullen rijden zal dit via de bevoegde baremacommissies verder besproken worden.
Als ACLVB vinden wij dit project op zich positief, vooral op gebied van tewerkstelling. Dankzij dit project zullen er opnieuw 50 bijkomende personeelsleden aangeworven kunnen worden. Vanzelfsprekend zullen wij er als vakorganisatie moeten op toezien hoe dit bijkomende vervoer ingevuld geraakt. Via de baremacommissie zullen wij dan ook trachten om tot een aanvaardbare oplossing te komen. Integreren in bestaande roosters? Speciale roosters ontwikkelen? Vragen waarop wij ten gepaste tijde de mening van het personeel zullen raadplegen.

Momenteel bekijkt elke afdeling (exploitatie, techniek) welke bijkomende middelen nodig zijn om dit nachtvervoer degelijk te kunnen uitvoeren. Nadien zal in overleg met de vakorganisaties bekeken worden hoe dit concreet kan ingepast worden in diensten.

LAAT UW MENING KENNEN......REAGEER

4 opmerkingen:

  1. Dat beloofd voor de nachtraven. Een stunt van minister Van Bremt, is er noodzaak aan doorlopend nachtvervoer?
    Gent lijkt New York wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niemand heeft baat bij dit "nachtvervoer".We weten best dat er zelfs om 24u maar een enkeling meer op de bus stapt.
    En de chauffeurs?nog onregelmatiger werken dan nu,met alle gevolgen voor de gezondheid en het gezinsleven.Afvoeren die hap !!

    Ronny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ronny, misschien heb je gelijk, maar daar zullen natuurlijk degenen die een kans om bij De Lijn te werken niet zo mee akkoord gaan, niet?

    Trouwens, op basis van de informatie staat nog niet echt alles concreet vast, ook qua dienstrollen en zo meer. Alles is nog open waarbij men hopelijk volledige vrijheid krijgt om er al dan niet voor te kiezen, voor dit soort nachtwerk.

    Dus, misschien een optie dan voor die die het niet zo erg vinden om 's nachts te rijden of de nachtraven dus gezien het dan ook wat rustiger is, of althans behoort te wezen gezien Gent zeker nog geen New York is :-), meer een provinciestadje in vergelijking met de Big Apple. Maar op die manier hoeft zo'n idee niet echt afgevoerd te worden en kan toch iedereen tevreden zijn, ook de nieuwkomers en die ene klant of spookklant :-) dan op die of die lijn, en dat of dat uur.

    En wie weet zal er dan ook niet een mini hype rond gecreeërd worden in de zin van het uitgaansleven à la oudejaarsavond, wat dan weer ten goede kan komen aan de plaatselijke economie. Alhoewel, er zullen dan in alle bedrijfssectoren wel wat meer verlofdagen behoren toegestaan te worden aan alle personeelsleden vrees ik, zeker in het Gentse. Of als pre-gepensioneerden en gepensioneerden wat meer verlekkerd kunnen worden om uit te gaan 's avonds laat, om daarnaast ook het veiligheidsgevoel te verhogen in en om Gent.

    En ondanks dat het juist is dat onderzoek uitgewezen heeft dat nachtwerk niet echt gezond is wanneer je dit zeker continu jaar na jaar blijft volhouden, en zeker wanneer je moeite hebt om tijdens de dag de slaap te vatten door allerlei factoren, zelfs externe als je begrijpt wat ik bedoel, zou ik moest ik als een nieuwkomer aanvaard worden niet echt nee zeggen tegen zo'n sublieme kans temeer daar je later desnoods, wanneer de optie aangeboden wordt, kunt veranderen naar een meer gerichte dagdienst door bijvoorbeeld rollen die vrijkomen door toedoen van pensioneringen of gewoon een collega die om de één of andere reden graag zou willen switchen, en natuurlijk wanneer je anciënniteit het dan toelaat, of niemand anders van je collega's nachtraven wenst te veranderen.

    Maar misschien kan het als vakbond interessant wezen om eens te gaan peilen in de buurlanden waar zo'n regeling reeds in voege is en hoe de chauffeurs de situatie alginds bekijken of ondergaan, in mineur of in majeur, en hoe de zaken na verloop van enkele jaren zijn geëvolueerd, vooral qua aantal klanten op de late nachturen zowel in de week als in het weekend.

    Gezien het project er sowieso komt, denk ik dat het misschien ook goed zal zijn dat we er allemaal, zeker in het begin achter staan zodat het een kans van slagen heeft, zeker naar de nieuwkomers toe zodat ze zich aanvaard mogen voelen, en waarom niet zelf met ideeën naar voren komen om de klant aan te trekken zelfs als dat niet zo direct met het openbaar vervoer te maken heeft zoals hierboven reeds aangehaald als voorbeeld in het kader van een verhoogde veiligheid, want wat ikzelf vernomen heb van een werknemer bij de NMBS met betrekking tot wat geschied is jegens een vrouwelijk treinconductrice op een laatavondrit tart alle verbeelding, en toch is het gebeurt spijtig genoeg.

    Ja, persoonlijk zou ik het dus zeker niet afschrijven, maar voorzichtig en met een redelijke dosis hoop aanmoedigen gezien naar het schijnt nog een heleboel zaken behoren geregeld te worden inzake wie, wat, waar en hoe vooral.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zou dit project toch niet op voorhand afschieten. Nu reeds zijn er chauffeurs welke het om familiale redenen zien zitten om dagelijks dit nachtvervoer te verzekeren. Alles zal uiteindelijk afhangen van de manier waarop dit vervoer georganiseerd wordt.
    Als ACLVB zijn wij dan ook voorstander om de gesprekken hieromtrent zo vlug mogelijk op te starten, zodat het personeel degelijk kan ingelicht worden.

    BeantwoordenVerwijderen