zondag 3 juni 2007

Gemeente Evergem neemt zijn reizigers niet ernstig!

ACLVB ACTIE VOOR COMFORT REIZIGERS RIEME....
REIZIGERS VAN LIJN 52, 53, 55, 55S EN BELBUS
Geachte collega's,


Beste Reizigers,Reeds maanden vragen wij via het CPBW om een oplossing te bieden voor degevaarlijke toestand rond de bushaltes aan de Noordlaan te Ertvelde. Door het gebrek aan enige straat- en/of halteverlichting is het bijnaonmogelijk om te zien of er reizigers staan te wachten in de bushokjes. Vooral tijdens de wintermaanden (vroeger donker) ontstaan hier regelmatiggevaarlijke situaties. Chauffeurs die te laat opmerken dat er tochreizigers op de bus staan te wachten dienen een noodremming te maken, metalle gekende gevolgen voor het achterliggende verkeer. Ondanks alle pogingen tot overleg met de gemeente Evergem blijft ditprobleem aanslepen. Op de verschillende brieven, welke zowel vanuit onzeorganisatie als vanuit De Lijn geschreven werden, kwam geen antwoord...



Als ACLVB kunnen wij deze situatie niet langer tolereren en wensen wij niet te wachten tot het eerste zware ongeval...Zondagavond zullen wij dan ook een aantal pamfletten aan de bewuste haltesuithangen, waarin wij melden dat deze haltes vanaf 1 september 2007 niet meer worden aangedaan.

De bussen vande lijnen 52, 53 en 55 als sneldienst rijden tussen Wippelgem enErtvelde.£

Wij verontschuldigen ons bij de reizigers, en hopen dat de gemeente Evergemtegen die tijd een oplossing kan bieden aan dit probleem.Voor ons primeert duidelijk de veiligheid van de reizigers énbuschauffeurs!!!




mvg,

stefaan & sven

8 opmerkingen:

  1. hallo,
    Ik moet eerlijk toegeven dat de problematiek mij niet gekend is en als ze er is dient er uiteraard een oplossing voor te komen, maar ik kan mij ook niet echt inbeelden dat de kluizenaars hiermee gaan kunnen lachen (het betreft hier trouwens Kluizen en niet Rieme!!) vermits zij hierdoor radicaal geen busverbinding meer hebben.

    Aan de andere kant vind ik dat er dringend een oplossing moet komen voor een ander OV-probleem in onze gemeente. Als er om welke reden ook een omweg is, worden er nooit vervangingshaltes geinstalleerd, maar worden reizigers altijd verwezen naar kruispunten zonder haltepalen, wat uiteraard heel verwarrend is. Ik weet niet welke partij hier blaam treft, maar ik vind dit niet kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou zo vragen: Welke politieke partijen zijn er aan het bewind in de gemeente Evergem?

    Het mogen dan misschien wel nationale verkiezingen zijn, maar je weet maar nooit dat het kan helpen, niet?

    In elk geval is het een situatie die niet kan blijven duren. En als de kluizenaars, zoals Thomas het zegt, er mogelijks niet mee zullen kunnen lachen, dan hebben ze toch een grote troef in handen wanneer ze desnoods massaal en totaal een overdonderende petitie (of andere acties, misschien ludiek) kunnen overhandigen aan het betreffende gemeentbestuur om hun veiligheid en dat van andere weggebruikers eindelijk eens au serieux te nemen, inclusief de chauffeurs van De Lijn dus.

    Men kan ook de media optrommelen als dit kon helpen als drukkingsmiddel. En desnoods ook bewoners van andere gemeenten die tot de gemeente Evergem behoren.

    Zoals gezegd: Moeten er eerst doden vallen vooraleer ingegrepen zal worden, of zijn de Kluizenaars een vogel voor de kat, een aanhangsel aan Evergem, niet veel soeps om naar om te kijken, ook niet electoraal?

    Ik kan me maar moeilijk inbeelden dat het verkozen gemeentebestuur van Evergem niet uit mensen bestaat, maar gewoon gewoontjes computergestuurde robotten zijn. Alleen: Door wie worden ze dan gestuurd, of bestuurd, that's the million dollar question?

    In elk geval is zeker dat de politieker die daarop juist kan antwoorden meer dan geld genoeg in kas heeft om het nodige te verwezenlijken bij wijze van spreken. Of de Lijn kan misschien zelf op eigen initiatief de halte verzetten zo mogelijk, en dit via één of andere wet met betrekking tot de veiligheid die hen die mogelijkheid geeft waarbij men het recht opeist om het gemeentebestuur in zo'n uitzonderlijk geval te mogen passeren. Alhoewel dat zo'n oplossing natuurlijk een uitermate drastische manier van werken is, en toch liefst alleen als laatste alternatief kan gehanteerd worden via het gerecht die dan desnoods alsnog eerst de gemeente op haar verantwoordelijkheden kan wijzen.

    Het is maar een gedachtengang die ik de vrije loop laat gaan. Misschien zijn er die er nog wat ideetjes aan kunnen toevoegen die de precaire situatie op een humane manier kunnen oplossen vooraleer een onbetaalbaar leven voor immer en altijd zou verloren gaan. Zoiets wenst men niemand, zelfs niet aan een politici van welke strekking ook, zelfs al gedragen misschien enkelen zich niet meer al te menselijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De Bedoeling van onze aktie is dat er tegen volgende donkere winteravonden een oplossing gevonden is... Het is absoluut niet onze bedoeling om de inwonders van Kluizen te treffen, wel integendeel, het gaat ook over hun veiligheid...
    Wat het plaatsen van vervangingshaltes betreft kan ik u melden dat dit een zaak van De Lijn is. Bij grote, langdurige omleidingen worden die meestal wel voorzien (bv. omleiding door afsluiten R4, Ertvelde - Rieme). Bij kleine en korte omleidingen ligt dit blijkbaar moeilijker.. Kan zeker als aandachtspunt overgemaakt worden aan de bevoegde diensten binnen De Lijn...

    gr,
    Sven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi,

    Hebben de chauffeurs ooit al van de rem gehoord? Even vertragen als je bij een halte komt moet toch perfect mogelijk zijn? M.i. beter dan botweg reizigers in de kou laten staan. Maar ja tis weer een voorbeeldje van ikke ikke en de rest kan stikken...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Iedereen weet maar al te goed wat een rem is. Bus- en tramchauffeurs weten maar al te goed dat sommige chauffeurs van personenwagens daar nogal eens volledig onnodig nonchalant mee omspringen met alle gevolgen vandien. Maar misschien weten sommigen niet dat buschauffeurs geen katogen hebben.

    En dit is iets waar werknemers in andere beroepen ook nog wel eens, in feite meer dan eens, mee geconfronteerd worden zoals postbodes die kranten ronddragen 's morgensvroeg in het pikke donker op den buiten, en er behoren op toe te zien dat ze die in de juiste bus deponeren. Wel, in dit geval nu niet bus 52, 53 of 55, tenzij er een staking is, maar je snapt me wel wanneer men de grieven in gedachten neemt die men in het nieuws vernomen heeft aangaande.

    Dus me dunkt dat de gehele weg aldaar in verloop van tijd gerust van een straatverlichting mag voorzien worden, alhoewel dit mogelijks een provinciale materie zal wezen. Wel ja, kwestie van de veiligheid voor andere werk-weggebruikers ook op punt te stellen. Dat mag ook wel eens, hé. Zoals gezegd, de actie komt ieder ten goede ongeacht wie er zich op die weg ook moge bevinden.

    En in het woord katogen zit iets dat desnoods voor een tijdelijke oplossing kan zorgen, maar zeker geen definitief alternatief kan wezen. De mensen aldaar hebben voor hun gekozenen gekozen, en die behoren hun verantwoordelijkheden te dragen zonder meer.

    Dat is niet zo zeer van een ikke, ikke, ikke, maar eerder van een jij, jij, jij. Toch is dit ook niet echt terecht want in principe is het eerder een wij, wij, wij gedachte en actie, namelijk de gehele gemeenschap bij het probleem betrekken gezien het om ieders welzijn gaat.

    Ofwel ben je begaan met je medeburgers als politici, ofwel niet, en dan zullen de burgers er wel het hunne van denken.

    Maar om terug te keren op het woord katogen. Hieromtrent zouden mensen die aan die bewuste haltes de bus nemen mogelijks een fluorescerende vest kunnen aandoen. Op die manier zullen met een beetje geluk de lichten van de bus de chauffeur duidelijk maken dat er wel degelijk iemand in het pikke donker de blaadjes van zijn madeliefje aan het aftrekken is, maar dan in de zin van: Zal stoppen, zal niet stoppen, zal stoppen en zo voort. Je weet wel hoe het gaat, niet?

    Nee, laten we in deze materie alle gekheid gerust op een stokje zijn dutje doen. Maar dit idee zou toch enigszins al wat soelaas kunnen bieden tot er hopelijk een degelijke en definitieve oplossing uit de bus komt gevallen. Ik kan me best wel voorstellen dat wanneer de gemeente uiteindelijk toch over de brug zal komen, dat die betreffende verlichting er niet op één, twee, drie zal staan, tenzij men het met kleine zonnepanelen kan verwezenlijken.

    En zoals het spreekwoord zegt: Beter voorkomen dan te genezen. En in dit specifiek geval kan en mag ieder daar gerust zijn steentje in toe bijdragen zonder die en die van de gewone man in de straat met de vinger te gaan wijzen, want wie is er dan echt het ikje. De verkozenen in Evergem weten er me dunkt blijkbaar alles van in deze zaak. Of vergis ik me?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo,

    Opnieuw moeten we vaststellen dat een aantal mensen blijkbaar nog nooit hebben plaatsgenomen achter een stuurpost van een bus...
    Het is zeker geen ikke, ikke-verhaal... wel integendeel...
    Wanneer je achter het stuur van een bus zit, op een weg waar geen enkele straatverlichting aanwezig is, zit je steeds met de weerkaatsing van de binnenverlichting...
    Bij de laatste types bussen welke de lijn aangekocht heeft staat de vooruit van de bus volledig recht, waardoor de weerkaatsing nog groter is...
    Ik daag u dan ook graag uit om zelf eens de bus te nemen en de Noordlaan in Ertvelde eens af te rijden in het donker...
    Je zult versteld staan hoe dicht je de halte genaderd bent tegen je zeker bent of er niemand staat te wachten...

    PS: komt daar nog bij dat veel achteropliggende automobilisten nu reeds zo vlug mogelijk de bus voorbij willen gaan.. als wij aan elke halte nog eens moeten vertragen (ook al staat er niemand te wachten) denk ik dat diezelfde automobilist knettergek wordt...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Op de weblog kan iedereen zijn visie geven.

    Deze actie moest er komen. Waarom?
    Omdat de reizigers daar recht op hebben.
    Omdat de gemeente besturen maar beter rekening kunnen houden als de vakorgansatie een aanbevelingsbrief schrijft.

    Niet antwoorden op email of een brief (hier gemeente Evergem) is gewoon lomp.

    de bedenker van deze actie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ondertussen heeft een herhaling van de actie op 18 september 2007 de belofte losgemaakt van de bevoegde instantie, dat vanaf 1 december 2007 alle betrokken schuilhuisjes met verlichting zullen voorzien zijn. Wij zullen hen uiteraard aan deze belofte houden. Zichtbaarheid en de daarmee gepaard gaande veiligheid, zowel voor de reizigers als de chauffeurs moeten serieus genomen worden. Het deed de actievoerders dan ook deugd op deze dag de steun van de vele opstappende reizigers aan deze haltes te mogen ervaren.
    Mensen die zouden twijfelen over de terechtheid van het probleem, moeten de weg eens ter plaatse bij duisternis bekijken. Overwoekerde sfeerverlichting is blijkbaar geen probleem, straatverlichting en verlichte schuilhuisjes moeten onder druk verkregen worden.
    Mocht u dan nog niet overtuigd zijn, vergelijk deze hoofdweg naar veiligheid en verlichting toe eens met de nieuw aangelegde weg naast het Kluizenbekken, richting Sleidinge.
    R.V.M.

    BeantwoordenVerwijderen